naampraktijk





    Home        Informatie        Therapievormen        Privacy        Contact     

bos


Gedragstherapie.

 

Gedragstherapie gaat uit van de theorie dat alle gedrag is aangeleerd en dat gedrag dat ‘niet helpend’ is om je goed te voelen of om een bepaald doel te bereiken, weer afgeleerd kan worden. Ander, ‘helpend gedrag’, kan daarvoor in de plaats juist aangeleerd worden.

Gedragstherapie is een wetenschappelijk onderzochte methode waarin in korte tijd resultaten worden behaald. Gedragstherapie kan bij vrijwel alle psychische klachten gebrukt worden. Een voorbeeld van een klacht waarbij gedragstherapie vaak gebruikt wordt is wanneer iemand ergens zo bang voor is dat het dagelijks leven erdoor beperkt wordt. Er wordt in de therapie dan niet alleen gekeken naar hoe een angst is ontstaan, maar ook naar hoe deze angst ‘in stand wordt gehouden’. Daarmee wordt bedoeld, dat het vaak zo is dat men die dingen waarvoor men bang is het liefste vermijdt, waardoor men niet leert op een andere manier met de angst om te gaan. In gedragstherapie is het zo dat men juist die dingen gaat doen die vermeden worden, maar dan wel in kleine stapjes die de cliënt samen met de therapeut heeft opgesteld. Daarbij maken de handvaten die men aangeleerd heeft, zoals bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen het makkelijker de stapjes uit te voeren. Buiten de therapie-uren moeten de stapjes bij de ‘huiswerkoefeningen’ geoefend worden.

 

Cognitieve therapie.

 

In de cognitieve therapie wordt aandacht besteed aan denkprocessen. Hoe heeft het denken invloed op voelen en gedrag. Centraal staan de gedachten over jezelf, de anderen en de wereld om je heen. Zijn deze gedachten waar? Zijn ze helpend om je doel te bereiken en je goed te voelen? Door dysfunctionele gedachten uit te dagen in daar helpende gedachten tegenover te zetten lukt het vaak om ook een verandering in je gevoel en gedrag te bewerkstelligen. Cognitieve therapie wordt vaak gebruikt in combinatie met gedragstherapie. Het is eveneens

een kortdurende behandeling. Meer informatie over cognitieve gedragstherapie kunt u vinden op de site: www.vgct.nl.

 

Oplossingsgerichte therapie.

 

Oplossingsgerichte therapie is een doelgerichte therapie die zich, in tegenstelling tot probleemgerichte therapie richt op wat de cliënt wil in de toekomst. Het behandeldoel wordt niet gedefinieerd in termen van afname van problemen of klachten, maar in termen van toename van wat de cliënt zou willen, in de plaats van het probleem. Er wordt met concrete doelen gewerkt, de focus ligt op waar het al goed gaat en oplossingen waarvan je al weet dat ze werken. Er worden andere, nieuwe oplossingen gezocht en uitgeprobeerd. De nadruk ligt op eigen krachten en mogelijkheden, zelf denken en uitproberen op je eigen manier.

Meer informatie kunt u bijvoorbeeld vinden op de volgende site: http://www.therapiehulp.nl/therapie/psychotherapie/oplossingsgerichte-therapie

 

EMDR.

 

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing, en is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. Voor uitgebreide informatie over deze methode verwijs ik u naar de site www.emdr.nl, en voor kinderen en jongeren de site www.emdrkindenjeugd.nl

 

Symbooldrama.

 

Symbooldrama, of dagdroomtherapie, is een psychoanalytisch gefundeerde behandelmethode die gericht is op innerlijke verdieping door middel van dagdromen. Bij de dagdroom die door de therapeut geïnduceerd wordt, gaat het om het doorleven van beelden – symbolen- die vaak beladen zijn met emotie en betekenis. Conflicten en trauma’s kunnen opnieuw beleefd en verwerkt worden en de ‘dromer’ vindt toegang tot de bronnen van zijn eigen vitaliteit en creativiteit. De therapeut kan de cliënt helpen de opgeroepen ervaring in verband te brengen met zijn geschiedenis en actuele levenssituatie (www.symbooldrama.nl). Het is een techniek die individueel bij kinderen, adolescenten en volwassenen wordt gebruikt, maar ook bij ouder en kind samen is het een effectieve methode.

 

Mindfullness.

 

Aandachtgerichte cognitieve therapie of ‘mindfullness’ bestaat uit het toepassen van meditatietechnieken in de vorm van een gestructureerde training. Het resultaat van het toepassen van deze technieken is dat cliënten met (chronische) psychische of lichamelijk klachten leren automatische reactiepatronen te doorbreken. (www.aandachtgerichtecognitievetherapie.nl) Deze techniek wordt vaak gebruikt om terugval te voorkomen bij depressiviteit, of om beter om te leren gaan met chronische pijn en chronische stressklachten.

 

Sociaalvaardigheidstherapie.

 

Sociale situaties kunnen ingewikkeld zijn en lastig te overzien. Voor kinderen en adolescenten is er individuele sociaalvaardigheidstherapie waarin met sociale situaties wordt geoefend, bijvoorbeeld ‘een gesprek beginnen’, ‘complimenten geven en ontvangen’, ‘kritiek geven en ontvangen’,  ‘nee zeggen’ en voor jongere kinderen bijvoorbeeld ‘vragen of iemand wil spelen’, omgaan met kinderen die pesten. Voor hen is er onder andere het spel en werkboek ‘Coole Kikker’. Er wordt in de therapie geoefend met situaties die in het dagelijks leven voor kunnen komen. Sociaalvaardigheidstherapie wordt vaak gecombineerd met cognitieve therapie, er wordt dan uitgezocht of de gedachten die je hebt t.o.v. jezelf en de situaties waarin je je zich onzeker voelt ‘waar’ en ‘helpend’ genoeg zijn om je ontspannen te voelen in situaties met anderen.

 

Voor kinderen en jongeren met een stoornis binnen het autistisch spectrum worden er specifiekere methoden gebruikt om makkelijker te leren omgaan met anderen.  Onder andere wordt er gewerkt met het werkboek “GPS op Mars”.

 

Redenen om aan te melden.

Er zijn heel veel vragen waarmee kinderen, jongeren en hun ouders zich aanmelden bij een psycholoog. Ouders merken bijvoorbeeld dat hun kind zich niet goed voelt, dat er problemen thuis of op school zijn, dat het contact met hun kind moeilijk of anders is gaan verlopen.  Vaak staan problemen niet op zichzelf, als een kind problemen heeft hebben ouders ook vaak vragen over de manier waarop ze er het beste mee om kunnen gaan. Daarom worden ouders vaak ook bij de therapie betrokken.

 

Jongeren kunnen ook zichzelf aanmelden als ze merken dat ze niet lekker in hun vel zitten. Soms kun je problemen met je ouders of je vrienden oplossen, soms kom je er niet meer goed uit. Je kunt problemen hebben met jezelf, met anderen of op school. Je kunt je soms zo rot of angstig voelen dat je niet meer goed functioneert op school of in je sociale leven. Het kan soms al heel verhelderend zijn om in een gesprek met een onafhankelijk iemand je problemen op een rijtje te zetten. Misschien helpt dat om zelf oplossingen te vinden, misschien kun je nog wat extra hulp gebruiken.

 

Ook kinderen/jongeren met een stoornis binnen het autistisch spectrum en laagbegaafde kinderen kunnen zich aanmelden. In overleg wordt dan gekeken of het kind met zijn/haar hulpvraag op dit moment bij mij op de beste plek is.

 

Hoewel de redenen om aan te melden heel verschillend zijn, staan hieronder een aantal voorbeelden van klachten en problemen waarmee kinderen, jongeren en hun ouders zich aanmelden bij een kinder-en jeugdpsycholoog:

 

Angsten, bijvoorbeeld:

Angst voor specifieke dingen, zoals honden, onweer, open of juist gesloten ruimtes

Paniekaanvallen

Hyperventilatie

Bang zijn in sociale situaties

Piekeren

Dwanggedachten/dwanghandelingen


Depressiviteit en somberheid, bijvoorbeeld:

De wereld en het leven niet meer zien zitten

Jezelf stom vinden

Geen zin hebben of niet vooruit komen

Denken aan de dood

Eenzaamheid


Traumaverwerking:

Soms gebeuren er plotseling schokkende dingen die moeilijk te verwerken zijn, bijvoorbeeld gepest zijn, een ongeluk of een verlies meemaken, een misdrijf. Soms zijn er heel veel nare dingen gebeurd in het verleden en heb je last van de herinneringen daaraan. Voorbeelden van klachten die je kunt hebben zijn:

Last hebben van beelden en herinneringen aan de nare gebeurtenis(sen)

Nachtmerries

Slecht slapen

Proberen niet te denken aan de gebeurtenis(sen)

Proberen niet in situaties te komen die lijken op de situatie van toen

Erg prikkelbaar zijn terwijl je dat daarvoor niet was, bijvoorbeeld snel boos of geïrriteerd zijn, sneller ruzie krijgen

Heel waakzaam/alert zijn

Heel erg kunnen schrikken

 

Rouwverwerking:

Het kan soms zo moeilijk zijn om te verwerken dat iemand waar je van houdt is weggevallen, dat je daar hulp bij nodig hebt.